Nieuws

15 April 2017

Slimmere en betere e-bikes door samengaan Gazelle en Batavus?

Als Pon er in slaagt om Accell over te nemen, dan ontstaat er een gigantische speler. Gazelle en Union gaan samen met Koga, Sparta en Batavus. Toch hoeft de consument niet te vrezen voor een monopolie op de Nederlandse markt, zegt directeur Saskia Kluit van de Fietsersbond in gesprek met RTL Z.

Kluit: "Als zij zich gaan misdragen, door bijvoorbeeld de prijzen van meerdere fietsmerken tegelijkertijd te verhogen, zijn er genoeg manieren voor de consument om dat te omzeilen. Het kopen van een fiets ging vroeger altijd via de dealer, maar inmiddels wordt een kwart van alle fietsen rechtstreeks online gekocht. Daar kun je altijd een goedkope gewone of elektrische fiets krijgen."

Markt op z'n kop

Het internet speelt een belangrijke rol voor de fietsindustrie, benadrukt de directeur van de Fietsersbond. "Tegenwoordig kun je online fietsen van over de hele wereld kopen. Met de komst van het internet zijn ook nieuwe verdienmodellen ontstaan, zoals het zelf online samenstellen van je fiets, die je vervolgens ophaalt in de winkel."

Dit is ook mogelijk in de vorm van een private lease contract en dat gebeurt dus ook online via onze site.

Zelf ziet Kluit de mogelijke overname als een zeer interessante ontwikkeling. "Het is een wereldwijde concurrentiemarkt. Veel fietsen worden in Zuidoost-Azië geproduceerd. Als je daar als Europese fabrikant een vinger in de pap wilt krijgen, zul je een grote omvang moeten hebben. Dat levert ook voordelen op bij het onderhandelen met bijvoorbeeld motofabrikant Bosch. Al zal de overname wel langs toezichthouder ACM moeten, om te kijken of hun marktpositie hier niet te groot wordt." 

Voorrang op auto's

Die omvang kan wel zorgen voor meer innovatie en slimmere fietsen. Kluit: "Als een autobedrijf zoals Pon fietsen als een belangrijk strategisch onderdeel ziet van hun bedrijf is dat positief. De innovatie kan een sprong maken, omdat kennis en kunde worden samengevoegd."

Bovendien moet het groeiend aantal chips van elektrische fietsen worden terugverdiend. En dus moeten fabrikanten met vernieuwingen komen. Kluit: "Denk bijvoorbeeld aan het digitaal koppelen van slimme fietsen, zodat grote groepen fietsers bij het stoplicht voorrang krijgen op een handjevol auto's of voorrang krijgen als het regent."

15 Apr
Slimmere en betere e-bikes door samengaan Gazelle en Batavus?
Naar overzicht